زمان جاری : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 6:09 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 360
نویسنده پیام
admin آفلاین



ارسال‌ها : 20
عضویت: 5 /3 /1392
محل زندگی: نصف جهان
سن: 19
شناسه یاهو: khaloshahan
تشکرها : 1
معرفی پلیس فتا
در گذر زمان، با افزایش شناخت، آگاهی و دانش انسان در خصوص پدیدهها، نیازها و شیوهی پاسخگویی به آنها، رفته رفته علم و فنّاوری به وجود آمد و مدام در حلقهی پیشرفت قرار گرفت. تا جایی که امروزه این فنّاوری است که بسیاری از شؤون و جنبههای زندگی انسان را بازتعریف میکند و اگر چه مزایای فراوانی نیز برای او فراهم آورده است، گاه انسان را در پی خود کشیده، تا جایی که ساختهها و پرداختههای دست بشر، انسان سرگشتهی عصر انفجار اطّلاعات را اسیر خود ساخته و به هر سو که اراده کند، میکشد.
نیمهی پایانی قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوّم، دورهی طلایی دانش و فنّاوری بشر و دورهی انتقال از عصر صنعت و ماشین به عصر فنّاوری اطّلاعات است. توسعهی شبکهها با کارکردهای نظامی در ابتدا و توسعهی آنها و تعریف کارکردهای جدید و ایجاد امکان اتّصال مراکز دانشگاهی، پژوهشی، علمی و تبادل اطّلاعات با یکدیگر در این نیمه اتّفاق افتادهاست. تجاریسازی فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات و به تبع آن کاهش هزینههای رایج و امکان استفادهی عموم از این فنّاوری، اینترنت را به معنای امروز آن در دهه ی پایانی قرن بیستم به مردم معرّفی نمود و امروزه این فنّاوری عظیم با میلیاردها رایانه، میلیونها خدماتدهنده و صدها هزار شاهراه ارتباطی اصلی در برابر بشر قرار دارد تا از مواهب و مزایای بیبدیل آن استفاده کند یا خود را با پلیدیها و آسیبهای آن به نابودی کشد.
رایانه، اینترنت و تمامی ابزارهای مبتنی بر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات، در ابتدا و در ذهن و تصمیم مبدعان و مخترعان آن، صرفاً با هدف خدمت به نوع بشر و سادهسازی و افزایش کیفیت زندگی انسان، طرّاحی و تولید شدند. امّا در عمل تبدیل به چاقوی دولبهی گشتند که سعادت و شقاوت را همزمان با هم به ارمغان میآورند و شهروند امروز دهکدهی دیجیتالی جهانی را در برابر یک انتخاب و یک سؤال بزرگ قرار دادهاست که «آیا انسان نیازمند بازتعریف نیازها، خواستهها، منافع و مضارّ خود در فضای به اصطلاح جدید مجازی است؟»
فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات ضمن تأثیرگذاری بر تمامی جنبهها و شؤون زندگی اجتماعی بشر، بر جرایم، تهدیدها و آسیبها نیز تأثیر گذاشته است. بسیاری از جرایم قدیمی با استفاده از ابزارهای رایانهای با سهولت، اثرگذاری و منافع بیشتر برای مجرمین از سوی آنان صورت میگیرند و حتّی دستهی دیگری از جرایم که کاملاً جدید بوده و صرفاً اختصاص به فضای مجازی دارند نیز شکل گرفته و در قاموس مجرمین از منظر ارتکاب و در قاموس پلیس از منظر پیجویی و مقابله وارد شدهاند.

جرایم رایانهای همزمان با توسعه و کاربردپذیری رایانه و سیستمهای رایانهای، جرایم رایانهای هم به وجود آمدهاند. اگرچه دامنه و حوزهی وقوع جرم در هر حوزه با توجّه به ویژگیها و وسعت کاربرد و استفاده متفاوت بودهاست. از سال 1960 میلادی تا کنون سه نسل از جرایم رایانهای برشماری شدهاند. نسل اوّل که مقارن سالهای دههی هشتاد، هفتاد و اوایل دههی هشتاد میلادی است و چون استفاده از اینترنت در آن زمان شیوع نداشت، عمدهی جرایم مرتبط با رایانه ها
بود و از این رو این دسته از جرایم صرفاً به «جرایم رایانهای» یاد میشوند. نسل دوّم جرایم رایانهای از اوایل دههی هشتاد تا اوایل دههی نود به وقوع پیوستند که به «جرایم علیه دادهها» تعبیر میشوند. در این نسل، «داده» صرفنظر از اینکه در رایانه قرار داشته باشد، در واسطها و ابزارهای انتقال مورد توجّه قرار گرفت و دیگر تأکیدی بر رایانه نبود. نسل سوّم رایانهای نیز همزمان با فراگیر شدن اینترنت از اوایل دههی 1990 میلادی به وجود آمدند. این جرایم که با گسترش کاربرد شبکه و اینترنت به وجود آمدند نام «جرایم سایبری» را به خود گرفتند.
مبارزه با جرایم رایانهای گسترش جرایم رایانهای در دنیا، خصوصاً در کشورهایی که بیشترین استفاده کنندگان رایانه و اینترنت در دنیا محسوب میشوند، باعث شد تا حکومتها به فکر ایجاد سازوکار قانونی و حقوقی رسیدگی و مبارزه با اینگونه جرایم بیافتند. کنوانسیونهای بینالمللی نیز برای تشریک مساعی در روند شناسایی جرم و مجرمین، همکاری در پیجویی و تعقیب قضایی و پلیسی مجرمان و تبادل دانش و اطّلاعات پلیسی در شناخت و کشف علمی جرایم سایبری نیز تشکیل شدند که از مهمترین آنها میتوان به کنوانسیون بوداپست در سال 2001 اشاره کرد. از کشورهای فعّال پیشرو در پیجویی و مبارزه با جرایم رایانهای میتوان به ایالات متّحدهی امریکا، روسیه، چین، کرهجنوبی، انگلستان، هند، فرانسه و آلمان اشاره کرد.
ضرورت تشکیل پلیس «فتا» در کشور توسعه ی روزافزون زیرساختهای فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فنّاوریهای اطّلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی نظیر خطوط تلفنهای ثابت و همراه، شبکه های دیتای کشوری و محلّی، ارتباطات ماهوارهای از جملهی دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعه سازوکاری برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطّلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه میکند.
همچنین توسعهی خدمات الکترونیک در کشور نظیر دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات از این دست، نیز لزوم ایجاد پلیسی تخصّصی در مجموعهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین امنیت و مقابله با جرایمی که در این فضا به وقوع میپیوندند را آشکار میکند.
از سوی دیگر، رشد قارچگونهی جرایم در حوزهی فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور (فتا) مثل کلاهبرداریهای اینترنتی، جعل دادهها و عناوین، سرقت اطّلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروهها، هک و نفوذ به سامانه های رایانهای و اینترنتی، هرزهنگاری و جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمان یافته ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب میکند که پلیس تخصّصی که توان پیجویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فنّاورانه داشته باشد، به وجود آید.از سوی دیگر با توجّه به تصویب قانون جرایم رایانهای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون و نیز مصوّبات کمیسیون افتای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات، این پلیس در بهمنماه سال 1389 به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل گردید.

اهداف تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعاتتأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی وارزشهای انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادیهای مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساختهای حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتاست.

ماهیت پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات

ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به صورت کاملاً تخصّصی و از طریق تجهیز به منابع ارزشمند نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی با توان عملیاتی خوب، نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیشبینی، پیشگیری و کشف جرم اقدام مینماید.
وظایف و مأموریتهای فضای تولید و تبادل اطّلاعات

ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعّالیّتهای علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعهی اطّلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملّی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطّلاعات برای پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگیها و عملیات برای انجام و تحقّق فعّالیّتهای غیرقانونی و ممانعت از تعرّض به ارزشها و هنجارهای جامعه در فتا از جملهی وظایف و مأموریتهای پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.
ویژگیهای پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات

پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا دارای ویژگیهای ممتاز و برجستهای به شرح ذیل است. ویژگیهایی که نویدبخش امنیت و آرامش برای مردم در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران است.
چشمانداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا

تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور با سازمانی فعّال، نوآورانه وبه سوی پیشرفت، کارآمد، پویا، پاسخگو و قانونمند در راستای فراهم نمودن اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی و ارزشهای اسلامی در افق ایران 1404 چشمانداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست

امضای کاربر :

شنبه 11 خرداد 1392 - 20:26
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | معرفی پلیس فتا | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS